• Nieuwsbrief
  • Adverteren en contentmarketing
  • Contact
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
  • Nieuws
  • Achtergrond
  • Evenementen
  • Video
  • Magazines
    • Alle Magazines
  • Vacatures
  • Personalia
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
ITchannelPRO
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten

Enreach 1Banner_Marieke_Bita Capestone Capestone-1144x350 C-IT community

Is het kanaal bekend met de nieuwe regels telemarketing per 1 juli 2021

koud bellen aan banden gelegd

08-06-2021
Deel op LinkedinDeel op FacebookDeel via WhatsappDeel via mail

Over iets minder dan een maand gelden in Nederland andere regels voor telemarketing. Per juli wordt koud bellen onmogelijk. Daarbij geldt, net als bij e-mail, dat de wetgever geen onderscheid meer maakt tussen een natuurlijke persoon, eenpitter, VOF en maatschap. Heeft het kanaal wel door wat daarvan de consequenties zijn?

Telecomwet en spamverbod

De basis voor het per e-mail of telefoon benaderen van prospects en klanten is in Nederland geregeld met de Telecomwet. Die wet is redelijk bekend omdat daarmee het “spamverbod” in Nederland is ingevoerd. Eerst voor e-mail naar consumenten, later is dat verder uitgebreid.

De belangrijkste uitbreiding tot nu toe was de scope van de opt-in. Eerst mochten alleen consumenten (“particulieren” of “eindgebruikers”) worden benaderd per e-mail als die vooraf expliciet toestemming hadden gegeven. Dat is als snel opgerekt naar eenpitters, VOF’s en maatschappen (zoals huisartsen).

Wat voor e-mail geldt gaat ook op voor het telefonisch benaderen. De wet is op dat punt verder aangepast en die uitbreiding geldt per 1 juli 2021. Hierdoor is het niet langer mogelijk te bellen met onder andere natuurlijke personen en eenpitters als zij vooraf geen expliciete toestemming hebben verleend.

Deze beperking heeft een behoorlijke impact. Koud bellen is in veel sectoren, dus ook het IT kanaal, aan de orde van de dag. Bekend is ook dat bij het naleven van het e-mail spamverbod grote en kleine bedrijven voor het overtreden van de regels zijn bestraft.

Hoewel deze wetswijziging, inclusief de ingangsdatum, al tijden bekend is, heeft het onderwerp amper de pers gehaald. Dat zal veel te maken hebben met de aandacht die de aanpak van de Corona pandemie krijgt. Toch is het aanscherpen van de regels voor telemarketing iets dat veel bekender moet zijn.

Van opt-out naar opt-in

Bel-me-niet voor de consumentNatuurlijk vallen bestaande klantrelaties buiten de scope van deze aanscherping van de telemarketing regels. Maar voor na-bellen van leads of helemaal bij echt koud bellen verandert er echt een hoop. Zeker bij het laatste is het niet voorstelbaar dat vooraf een expliciete opt-in is gegeven.

Met het verdwijnen van de bestaande opt-out regeling en het invoeren van een verplichte opt-in houdt overigens ook het bekende bel-me-niet register op te bestaan (zie screenshot).

Tags: juridischmarketing

GerelateerdeBerichten

CISPE-300

CISPE sleept Europese Commissie (EC) voor de rechter

2025/07/30
wetransfer

We moeten eens praten over WeTransfer

2025/07/15
Volgend bericht
Thales

Thales: encryptie van data in de cloud gebeurt te weinig

Uitgelichte Vacatures

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Business Administration Specialist

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Inside Sales Executive

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

TP-link-logo-400

TP-Link zoekt: Pre Sales Engineer

door Rashid Niamat
15-07-2025
0

Upcoming Event

NLconnect Breeduit Jaarcongres 2025

11-09-2025 - 20:00

Vision Unfold

23-09-2025 @ 13:00 , more

Smart Living Society: slimmer en vitaal thuiswonen

24-09-2025 - 19:30

Omada Solution X Partner Event 2025

10-09-2025 - 15:00

European Resilience Summit – Den Haag

14-10-2025 @ 10:00 , more
View All Events
Bekijk alle evenementen
itchannelpro logo

ITchannelPRO is hét kennisplatform voor de circa 10.000 Telecom en IT-business partners en geldt als de primaire informatiebron in het IT-kanaal in Nederland.

Overige publicaties
Circulaire IT
DatacenterWorks
InfosecurityMagazine
CloudWorks
Business & IT

Over ITchannelPRO

  • Over ITchannelPRO
  • Tip de redactie
  • Adverteren en contentmarketing
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adreswijziging doorgeven
  • Contact

Contact

Varenmeent 5
1218 AN Hilversum

035 204 1000
info@itchannelpro.nl

ITchannelPRO is onderdeel van LuteijnMedia BV

  • Privacybeleid
  • Algemene voorwaarden
  • Disclaimer
  • Colofon

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon

Altijd op de hoogte blijven?

Wil je niks missen? We houden je dagelijks op de hoogte van het laatste nieuws! Je kunt je aanmelden voor onze nieuwsbrieven door het formulier in te vullen.

Wil je de nieuwsbrief uiteindelijk toch niet meer ontvangen? Geen probleem! Je kunt je op elk moment weer afmelden.

Inschrijven
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • ‘Integratie Teams en Xelion geeft keuzevrijheid’
  • ‘Partners zijn de belangrijkste schakel’
  • Aboneren CloudWorks
  • Aboneren InfoSecurity Magazine
  • Abonneren
  • Abonneren Datacenter works
  • Adreswijziging doorgeven
  • Adverteren en contentmarketing
  • Adverteren in ITchannelPRO Magazine #1
  • bedankt voor het aanmaken van contact
  • Bedankt voor het aanmaken van een bericht
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuw evenement
  • Bedankt voor het aanmaken van een nieuwe vacature
  • Bedankt voor het abonneren op de nieuwsbrief
  • Bedankt voor het abonneren op ons Magazine
  • Bedankt voor het adverteren
  • Bedankt voor het tippen van de redactie
  • Bedankt voor het wijzigen van uw adres
  • Bedrijf
  • Bedrijf toevoegen
  • Bedrijvengids
  • CEO Jean-Paul Weterings van Exertis Benelux over Microsoft Teams:
  • Circulaire-IT magazine
  • Cloudworks magazine
  • Colofon
  • Compliant en veilig met Microsoft Teams
  • Contact
  • Cookie verklaring
  • Datacenter works magazine
  • De Nationale CyberSecurity Monitor 2020
  • Digitaal dossier
    • Benieuwd naar het ecosysteem van MS Teams?
    • Deelnemen aan het digitaal dossier rondom Circulaire IT?
  • Digitale telecomorganisatie
  • Disclaimer
  • Evenementen
  • Evenementen
  • Event Archive Item
  • Event Detail
  • GD Archive Item
  • Grote vraag naar Adoptify-ondersteuning van Microsoft 365 en MS Teams
  • Home
  • InfoSecurity Magazine
  • ITchannelPRO magazine
  • Jabra Evolve2-headsets zetten de nieuwe standaard
  • Locatie
  • Logitech & Microsoft: al veertig jaar een goed huwelijk
  • lorem20254
  • Lydis met Yealink koploper in MS Teams-hardware
  • Magazines
  • Nieuwsbrief
  • Nuvias UC; specialist bij uitstek
  • Over ITchannelPRO
  • Plaats een vacature
  • Place Archive Item
  • Place Detail
  • Places
  • Poly: de kracht achter waardevol menselijk contact en samenwerken​
  • Privacybeleid
  • Stapsgewijs overstappen van Skype for Business naar MS Teams is noodzaak
  • Start-up Anyroute biedt resellers platform met telefonie via Microsoft Teams
  • Telefonie of communicatie, het is een groot verschil
  • Terms and Conditions
  • ThemaTeam stelt het werkveld en de belevingswereld van medewerkers voorop
  • Tip de redactie
  • Vacature dashboard
  • Vacatures
  • Video
  • Visie Mark Meerbeek van Ditox op toekomst van (samen)werken
  • Voice-DNA voor de digitale werkplek
  • Whitepaper Nieuwe rol van het dealerkanaal in online marketing en sales
  • Wijzigen
  • Zoekpagina

© 2022 ITchannelPRO | Beheer: Growing Lemon